Παντοδύναμο και ιδιαίτερα δημοφιλές στις κορυφαίες τουριστικές αγορές, είναι το brand name της Ελλάδας στον τουρισμό, με τους επισκέπτες να προβάλλουν ως σημαντικό πλεονέκτημα της χώρας το στοιχείο της φιλοξενίας και την εξυπηρέτηση από το ανθρώπινο δυναμικό.
Σύμφωνα με σχετική μελέτη της Deloitte για λογαριασμό του Ινστιτούτου του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΙΝΣΕΤΕ), η Ελλάδα βρίσκεται ανάμεσα στις πρώτες θέσεις της κατάταξης ως προς την επισκεψιμότητα σε ευρωπαϊκό και παγκόσμιο επίπεδο. Η χώρα βρίσκεται παράλληλα υψηλά στο «wish list» με τους προτιμητέους μελλοντικούς προορισμούς των ξένων.
Ειδικότερα, βάσει έρευνας του ισπανικού think tank Royan Elcano Institute και του κρατικού ισπανικού φορέα Turespaña από το 2020, η Ελλάδα κατατάσσεται στην 7η θέση επισκεψιμότητας διεθνώς, ακολουθώντας μεγάλες οικονομίες του κόσμου: την Ισπανία, τη Γαλλία, την Ιταλία, τη Γερμανία, το Ηνωμένο Βασίλειο και τις ΗΠΑ. Ανάμεσα σε 17.300 άτομα από 29 χώρες και 33 διεθνείς αγορές, προέκυψε ότι η Ελλάδα καταλαμβάνει την 6η θέση επισκεψιμότητας για τους Ευρωπαίους και τη 10η θέση για τους μη Ευρωπαίους.
Αξίζει να σημειωθεί ότι από την Ευρώπη ιδιαίτερα υψηλή ήταν η επισκεψιμότητα των Πολωνών, Σουηδών, Ιταλών και Βρετανών με περίπου 1 στους 4 συμμετέχοντες από αυτές τις χώρες να έχει επισκεφθεί ήδη την Ελλάδα. Σε ό,τι αφορά τις μη ευρωπαϊκές αγορές, η Ελλάδα έχει σύμφωνα με την έρευνα του 2020 υψηλή επισκεψιμότητα από το Ισραήλ (33,8%) και τη Ρωσία (21,5%). Από το Ισραήλ 1 στους 3 είχε επισκεφθεί τουλάχιστον μια φορά την Ελλάδα και από τη Ρωσία 1 στους 5.
Επισκεψιμότητα προορισμών 2020
Αναφορικά με το ποια χώρα θα επιθυμούσαν να επισκεφθούν στο επόμενο ταξίδι τους, η Ελλάδα βρίσκεται πρώτη στην προτίμηση των ερωτηθέντων από Ευρώπη, ενώ ακολουθούν η Ιταλία και η Ισπανία. Στις μη ευρωπαϊκές αγορές, η Ελλάδα βρίσκεται στην 5η θέση μετά από την Ισπανία, την Ιταλία, τη Γαλλία και το Ηνωμένο Βασίλειο. Συνολικά, οι 4 προτιμότεροι προορισμοί βάσει της έρευνας είναι η Ιταλία, η Ισπανία, η Ελλάδα και η Γαλλία.
Πού εστιάζουν οι τουρίστες
Οι επισκέπτες δίνουν ιδιαίτερα υψηλή αξία στην προσωπική φιλοξενία και την εξυπηρέτηση, όπου η Ελλάδα πετυχαίνει σταθερά υψηλές επιδόσεις.
Σύμφωνα με τον δείκτη ικανοποίησης TRAVELSAT, συνολικά ο φιλόξενος χαρακτήρας και η φιλικότητα των κατοίκων, η διαμονή, η αίσθηση ασφάλειας, η γαστρονομία και η ομορφιά των τοπίων αποτελούν τα πέντε κορυφαία κριτήρια ικανοποίησης των τουριστών στη Νότια Ευρώπη. Και στις πέντε αυτές διαστάσεις της τουριστικής εμπειρίας, η Ελλάδα προσφέρει πολύ υψηλή ικανοποίηση, αλλά υστερεί σημαντικά σε άλλους παράγοντες, όπως η καθαριότητα των επιμέρους προορισμών, η πληροφόρηση, η άναρχη πολεοδομία, η ευκολία πρόσβασης στα αεροδρόμια, οι οδικές υποδομές και η προσφερόμενη εμπειρία στους αρχαιολογικούς χώρους.
Πάντως, τα κύρια ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα της Ελλάδας στην τουριστική εμπειρία είναι τα εξής, βάσει του δείκτη TRAVELSAT:
Η φιλικότητα των κατοίκων και η εξυπηρέτηση των επισκεπτών στα καταλύματα, στα καταστήματα εστίασης, στα μουσεία, στις δημόσιες μεταφορές, αλλά και η αίσθηση ασφάλειας και η καλή σχέση ποιότητας – τιμής.
Η διαμονή και η ποιότητα του φαγητού. Αξίζει να σημειωθεί ότι ανάμεσα στους τουρίστες που αποδίδουν ιδιαίτερη σημασία στη γαστρονομία (foodies), η Ελλάδα προσφέρει εξαιρετικά ανταγωνιστικές εμπειρίες τόσο σε επίπεδο ποικιλίας και επιλογής φαγητού όσο και στην ψυχαγωγία, τη μετακίνηση, την αίσθηση ασφάλειας και άλλους σχετικούς παράγοντες.
Η εμπειρία στις παραλίες, με εξαίρεση την καθαριότητα όπου η χώρα μας υστερεί έναντι του ανταγωνισμού.
Σε επίπεδο μέσων μαζικής μεταφοράς, η Ελλάδα βρίσκεται σε αποδεκτά επίπεδα, λίγο υψηλότερα από τον ανταγωνισμό και ιδιαίτερα ως προς τις τιμές.